Złota Trzynastka – przygoda 2AG z ekonomią

Właśnie kończy się niemal trzymiesięczna przygoda 2AG z ekonomią. W tym czasie wraz z piątką niesamowitych ekspertek i ekspertów poznaliśmy finanse od podszewki, wcieliliśmy się w pomysłowych przedsiębiorców, przenieśliśmy się na chwilę za ocean, a na końcu wykorzystaliśmy to, czego się nauczyliśmy na debacie. Ale zacznijmy od początku. ,,Złote Szkoły” NBP to ogólnopolska akcja skierowana do uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Jej celem jest  zdobywanie kompetencji ekonomicznych i kształtowanie umiejętności poruszania się w świecie finansów wśród młodzieży. Projekt odbył się w tym roku po raz pierwszy, a jego hasłem przewodnim były finanse osobiste. My – uczniowie klasy 2A – postanowiliśmy spróbować naszych sił i stworzyć drużynę ambasadorów edukacji ekonomicznej. Nazwaliśmy się ,,Złota Trzynastka”. Poświęciliśmy swój czas i siły, aby z całą starannością wykonać wszystkie zadania, jakie postawiło przed nami NBP oraz w ciekawy i przystępny opowiedzieć naszym koleżankom i kolegom o świecie pieniędzy. Oto jak sobie radziliśmy.

Pierwszym zadaniem, którego realizacji się podjęliśmy było zorganizowanie spotkania eksperckiego (choć koniec końców skończyło się na pięciu takich spotkaniach). Wykłady przygotowane były przez zespół ds. spotkań eksperckich: pięć osób przez blisko dwa miesiące szukało sposobów na wyszukanie ekspertów, wymyślało podział tematyczny spotkań, planowało terminy i dopasowywało każdą minutę pod każdego z ekspertów, tak aby każdemu wszystko pasowało. Do tego można dodać blisko 50 niekrótkich maili oraz hektolitry kawy. Gdyby nie pandemia, prawdopodobnie wszystkie spotkania byłyby urozmaicone na swój sposób – szukajmy jednak pozytywów! Dzięki temu, że korzystaliśmy ze szkolnego Teamsa, dla naszych ekspertów nie istniała bariera geograficzna, a także nikt nie stracił czasu na pokonanie blisko 600 km w jedną stronę na trasie Szczecin – Warszawa. Jeszcze w czasie realizacji pierwszego zadania, przy ogromnej pomocy pani Beaty Maziarz, zrealizowaliśmy drugie zadanie – lekcję z ekonomią, na której rozmawialiśmy o jednoosobowej działalności gospodarczej. Na tym jednak nie koniec! Już dwa tygodnie później w mniejszych grupach prezentowaliśmy nasze pomysły na taką właśnie działalność. Pomysły były przeróżne – od budy z lodami w gorącym Kołobrzegu, przez hodowlę patyczaków do abonamentowej wysyłki kawy. Swoją lekcję z ekonomią przygotowała również pani Monika Molenda – tym razem w wersji angielskojęzycznej. W czasie godziny wychowawczej staliśmy się prawdziwymi businesswomen and businessmen. Dopełnieniem całego projektu były debaty – debata oksfordzka i debata w czasie jednego z wosów. W debacie oksfordzkiej propozycja i opozycja spierały się nad tezą mówiącą, że polski system emerytalny powinien zostać zreformowany. Pomimo tego, że zakończyła się ona zwycięstwem propozycji, sprawozdawca jury, pan Jerzy Wojcieszak, wielokrotnie podkreślał, że oklaski należą się każdemu – jak stwierdził: Obalenie potrzeby reformy jest zdecydowanie trudniejszym zadaniem.  Druga debata, która odbyła się już w mniej formalnej wersji, dotyczyła zadań i roli banku centralnego. Poruszyliśmy również temat wyzwań jakie stanęły właśnie przed NBP w obliczu pandemii koronawirusa.

Od początku naszego udziału w Złotych Szkołach zdecydowaną ręką prowadziliśmy nasze kanały w social mediach, gdzie zespół medialny skrupulatnie prowadził swoistą kronikę. Zaangażowanie jednoznacznie przełożyło się na nasze zasięgi, które znacząco przewyższyły nasze oczekiwania. O projekcie i naszych dokonaniach dowiedzieli się nie tylko uczniowie Trzynastki, lecz także ogromna ilość innych osób!

              Wszystkie spotkania, debaty – każde wydarzenie w ramach tego projektu kosztowało nas sporo wysiłku włożonego w przygotowanie chociażby samego konspektu. Wymagało to również czuwania nad prawidłowym przebiegiem każdego z poszczególnych etapów – to zadanie należało do zespołu kierującego, składającego się z szefów poszczególnych podzespołów oraz nauczycielek koordynujących. W jego skład weszły panie Jolanta Konieczna oraz Beata Maziarz, a także Małgorzata Sekuła – szefowa zespołu medialnego, Michał Barszczak – kierujący zespołem ds. spotkań eksperckich, Jakub Tomala – koordynujący pracami nad debatami oraz Bartosz Bielecki, który z ramienia klasy stanowił spoiwo każdego elementu i czuwał nad ogólną koordynacją. W takim składzie spotykaliśmy się w każdy poniedziałek na około godzinę, w czasie której dokładnie wszystko planowaliśmy i omawialiśmy, a w późniejszym etapie prac również analizowaliśmy dotychczasowe efekty pracy i wyciągaliśmy wnioski. 

Przemierzając szlak finansów osobistych, zaangażowaliśmy także w projekt inne osoby – koleżanki i kolegów z innych klas, ich rodziny, grono pedagogiczne, a także wiele ekspertów i ekspertek z przeróżnych dziedzin ekonomii, którzy oprócz barwnych wykładów, chętnie czuwali nad naszymi postępami i ochoczo brali udział w kolejnych etapach projektu – na przykład w debacie. Utwierdziliśmy się w przekonaniu, że jeśli nawet klasa humanistyczna przekonała się do edukacji w zakresie wiedzy finansowej, to możemy zachęcić do tego każdego. Ale czy na pewno? Jak wyglądało to z perspektywy właśnie tych osób, które widziały tylko efekt końcowy naszej pracy? Czy warto było zainteresować się wybranymi przez nas tematami, a może coś mogło być lepsze? Na te inne pytania odpowiadają oni – eksperci, uczniowie, organizatorzy i wszyscy ci, którzy stali się częścią tego przedsięwzięcia.

Zwłaszcza podobała mi się debata Oksfordzka – była niesamowita. Jeśli mam być szczera, dosyć mocno wyczekiwałyśmy z koleżankami jej rozstrzygnięcia i wygrała propozycja, więc byłyśmy szczęśliwe. Zdecydowanie ja, jak i inni jesteśmy bardzo zadowoleni i wdzięczni za możliwość udziału w projekcie. – mówiła jedna z młodszych koleżanek.

Konkurs NBP to świetna okazja do poszerzenia wiedzy ekonomicznej młodzieży i popularyzacji kompetencji finansowych. Zaangażowanie i świetne przygotowanie młodzieży z XIII LO zrobiło na mnie duże wrażenie. Debaty były bardzo profesjonalnie przeprowadzone, uczniowie aktywnie w nich uczestniczyli, chętnie angażowali się w dyskusję i zadawali pytania. Poziom zadawanych pytań był na poziomie uniwersyteckim i pokazał dużą wiedzę uczniów i zainteresowanie tematyką finansową. Trzymam kciuki za „Złotą Trzynastkę”! – pozytywnie oceniła pracę naszej drużyny nasza ekspertka, pani Dorota Skała.

Cały projekt był czymś, z czym dotychczas nie miałem styczności. Zaangażowanie właściwie całej klasy pozwoliło nam nie tylko się zintegrować, ale przy okazji zorganizować coś niesamowitego. – dodał uczeń, jeden z uczestników projektu Złote Szkoły NBP.

To tylko parę głosów w tłumie osób, które natknęły się na działania związane z realizacją naszego projektu. Jak wszyscy wiedzą, ilu ludzi, tyle opinii, ale większość z zapytanych zgodnie stwierdziła, że zaangażowanie, trud i niezwykła kreatywność wtłoczone w ramy tego przedsięwzięcia, to niezwykła wartość dodana do czasów, gdy otoczeni byliśmy wisząca w powietrzu mgiełką pandemii. Wreszcie mogliśmy zająć się czymś, co dawało nam cel – a to przecież w taki sposób powstają najlepsze rezultaty i przełomowe pomysły.

              Przygoda ze „Złotymi Szkołami NBP” z pewnością nie była łatwym zadaniem. Jednakże dzięki wspólnej pracy wszystkich uczniów naszej klasy i nieocenionej pomocy nauczycielek koordynujących udało nam się spełnić wszystkie wymagania, a przede wszystkim poszerzyć nasze ekonomiczne horyzonty i zyskać szerokie spojrzenie na finanse osobiste, co było nadrzędnym celem konkursu. Po niemalże trzech intensywnych miesiącach możemy z całą pewnością stwierdzić, że podołaliśmy postawionemu przed nami zadaniu, co nie udałoby się gdyby nie nasi koledzy i koleżanki ze szkoły, którzy razem z nami brali udział w spotkaniach z ekspertami i debacie oksfordzkiej. Serdecznie dziękujemy wam za całe wsparcie i zaangażowanie w projekt!

Klasa IIAG

Autorzy: Michał Barszczak, Bartosz Bielecki, Tatiana Kavetska, Małgorzata Sekuła

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.